Over DRR

Het theater is mijn thuis

 

Gijs de Rooij​Ik ben Gijs de Rooij (1975). Ik ben werkzaam als theatermaker sinds 2002. Met de toneelvoorstelling Het geheugen van water van Shelagh Stephenson behaalde ik in 2009 mijn  theaterregiediploma.Naast regisseren acteer ik ook bij De Roosendaalse Comedie. Kortom: De theaterwereld is mijn thuis, mijn passie.

Wie ben ik als regisseur

Ik ben een betrokken regisseur en ik werk vanuit de kwaliteiten van de spelers. Het is belangrijk dat iedereen zich fijn voelt in de groep en op de speelvloer. Daarnaast ben ik een harde werker en verlang dit ook van de spelers. Ik denk in mogelijkheden. Ik vind het proces zo mogelijk nog belangrijker dan het product. Stoeien met elkaar over kleine of grote dingen: theater maken is een teamsport. Met elkaar vanuit niets een hele voorstelling maken dat is zo iets fantastisch: dat geeft mij elke repetitie en elke uitvoering energie! 

Tekstbeleving, intonatie, fysiek bewustzijn

Ik wil geraakt worden als regisseur. Ik wil, als ik mijn ogen sluit, kunnen geloven wat ik hoor. En daarna wil ik kunnen geloven wat ik zie, om vervolgens te voelen dat het klopt. Wanneer ik geraakt ben, zijn de acteurs dat vaak ook en is de inspiratie geboren.Tekstbeleving, intonatie en fysiek bewustzijn zijn dan ook voor mij belangrijke speerpunten binnen mijn regie. 
Ik werk vaak vanuit een bestaande tekst, maar schrijf ook regelmatig zelf teksten.
Ik heb veel aandacht voor detail. Als artistiek leider vind ik het ontzettend belangrijk dat alle disciplines samenkomen tot de kern van de voorstelling: de premisse. Ik laat niets aan het toeval over, alles móet kloppen. Mijn handtekening als theatermaker zie je terug binnen mijn regie, maar zeker ook binnen de vormgeving en het geluid - en lichtplan: disciplines, waarmee ik veel affiniteit heb. 
 

Fascinatie

​Ik heb een grote fascinatie voor clownerie, slapstick, mime, fysiek spel, en dans. Ik gebruik deze disciplines dan ook graag binnen mijn werk. Ik vind het prachtig te zien hoe acteurs hun lichaam als instrument optimaal kunnen inzetten voor het non-verbale verhaal dat je hebt te vertellen. Ik wil mij hierin verder ontplooien, zodat ik met deze vormen in de toekomst nog beter kan werken. 
 

Grote voorbeelden

Jakop Ahlbom, Het Volk, De Fantasten, Toon Hermans, De Kwekerij. Zij maken dát theater, waar ik van droom.
 

Kijk ook eens bij: